Avui Xavi Matilla i Anna Rius de Terrassa en Comú han comparegut en roda de premsa per presentar les propostes de resolució que TeC portarà al Ple Municipal de dijous 28 de gener.

En paraules de Xavi Matilla “Tres accions amb la voluntat de continuar contribuint i aportant positivament esforços i idees que ajudin al govern de la ciutat a avançar en la millora de la ciutat de Terrassa, en coherència amb el model de ciutat amable i saludable que defensem i a fer del govern de la ciutat una institució més transparent i tal com reivindiquem”.

Una primera acció per apostar per les tecnologies menys contaminants en el transport públic.

El Pla de mobilitat urbana de Terrassa 2015-2020 (pendent d’aprovació), el Pla de Millora de la qualitat de l’aire de Terrassa 2015-2010, contemplen entre d’altres els principis fonamentals de millorar la qualitat de vida, reduir la contaminació, el soroll, les emissions de gasos d’efecte hivernacle i el consum d’energia, millorar la salut de les persones. I estableixen com a objectiu fonamental fomentar els combustibles i tecnologies menys contaminants. Aquests són uns principis i objectiu que des de TeC compartim.

Quan tractem un tema de mobilitat a la ciutat, en aquest cas específic la compra de nous autobusos per al servei de transport públic municipal, estem tractant qüestions que estan íntimament vinculades a la definició i construcció d’un determinat model de ciutat: dimensió estratègica en els barris, qualitat ambiental, atmosfèrica, soroll, confort i salut de les persones, per tant qüestions que afecten directament a la qualitat dels espais públics de la ciutat però sobretot a la qualitat de vida de les persones” ha remarcat Matilla a la roda de premsa.

No entenem que per un costat s’encarregui un estudi (elaborat per Soningeo) a propòsit del procés de renovació de la flota d’autobusos, i després no se segueixin les seves recomanacions”. I encara és pitjor, “no és admissible que en les decisions finalistes que es prenen no se sigui coherent amb els compromisos adoptats pública i repetidament i que abans citàvem. Considerem que a les característiques tecnològiques proposades per als nous autobusos en cap moment es valora quins són els beneficis ambientals, de salut de qualitat atmosfèrica, de confort...que creiem tenen un per fonamental i un valor incalculable”.

Una segona acció que pretén incrementar la participació i millorar la governança de la cultura a la nostra ciutat.

Una proposta de resolució per modificar la Normativa de funcionament intern del Consell Municipal de la cultura i les arts de Terrassa. El llibre Blanc de la Cultura a Terrassa publicat l’any 2015 per l’ajuntament arriba a una conclusió; “s’ha d’impulsar un nou model de governança de la cultura a Terrassa que ha de pivotar sobre un dispositiu existent com és el Consell de Cultura, però que haurà d’assumir més protagonisme en la nova etapa. (...) i s’ha de convertir en l’òrgan que s’encarregui de debatre les bases i les línies estratègiques de futur de la cultura terrassenca”.

En paraules d’Anna Rius  “entenem que l’actual normativa no permet desenvolupar aquests objectius marcats. En primer lloc, perquè estableix un model de governança poc participativa i excessivament vinculada a l’equip de govern. S’observa, per exemple, que dels membres que conformen el ple del consell, només una cinquena part són representants d’associacions culturals i aproximadament un dues terceres parts estan designats per l’alcalde o formen part del consistori. I en segon lloc, perquè no estableix els mecanismes de participació activa de les associacions culturals interessades o de la societat civil”.

La proposta  de TeC sol·licita modificar la composició del ple i de la comissió permanent del Consell Municipal de la cultura i les arts de Terrassa i que el consell lideri l’actualització de la Normativa de funcionament intern pel que fa als mecanismes de participació de la ciutadania i les entitats, els criteris d’avaluació de les subvencions i convenis, els processos de decisió sobre els temes estratègics de ciutat en l’àmbit de la cultura i de les arts i la millora de la transparència en les decisions del consell.

La tercera acció són dues preguntes que tenen l’objectiu d’esbrinar quins són els objectius i arguments que hi ha darrere de determinades declaracions i/o decisions de l’alcalde de la ciutat. Una d’elles centrada en saber quins eren els arguments en els quals l’alcalde fonamentava la seva idea de crear una plataforma logística a Terrassa i quina és la seva opinió respecte a aquest nou informe que situa la seva proposta fóra del recomanable des d’un punt de vista tècnic. La segona pregunta està vinculada a unes declaracions realitzades per l’alcalde el passat estiu en les que afirmava que no descartava, i que inclús veia com opció més adequada, la municipalització del servei de transport públic de la ciutat i les recents declaracions del regidor de l’àrea de territori en les que descarta rotundament la possibilitat de municipalitzar el servei.

Tres accions, i totes les portades a terme per TeC en els darrers mesos, que posen de manifest una manca de visió a mig termini i una falta de compromís amb una absència de model de ciutat.